تنبیه بدنی زن در نگاه های گوناگون
نویسندگان
چکیده
بررسی و نقد دیدگاه های گوناگون درباره تنبیه بدنی زن است زدن زن به معنای کیفر بدنی نیست بلکه فشار روانی است. نویسنده با طرح سه پرسش معنای نشوز، فلسفه ضرب و شروط ضرب، نخست به تعریف نشوز پرداخته و سه دیدگاه راجع به آن مطرح می کند: 1- سرپیچی از اوامر و نواهی همسر 2- رعایت نکردن حقوق همسر 3- امتناع از استمتاع و بهره وری جنسی همسر. دو دیدگاه نخست را نقد و نظریه اخیر را تأیید می کند. سپس به چگونگی و چرایی زدن زن پرداخته و دو دیدگاه راجع به فلسفه زدن را بیان می کند 1- تنبیه بدنی 2- تنبیه روانی. و در آخر شرط تجویز زدن از دیدگاه مفسّران و فقها را مورد بررسی قرار داده و شش نظریه را نقل و نقد می کند.
منابع مشابه
تنبیه بدنى زن در نگاههاى گوناگون
بررسى و نقد دیدگاههاى گوناگون درباره تنبیه بدنى زن است زدن زن به معناى کیفر بدنى نیست بلکه فشار روانى است. نویسنده با طرح سه پرسش معناى نشوز، فلسفه ضرب و شروط ضرب، نخست به تعریف نشوز پرداخته و سه دیدگاه راجع به آن مطرح مىکند: 1- سرپیچى از اوامر و نواهى همسر 2- رعایت نکردن حقوق همسر 3- امتناع از استمتاع و بهرهورى جنسى همسر. دو دیدگاه نخست را نقد و نظریه اخیر را تأیید مىکند. سپس به چگونگى و چ...
متن کاملبررسی تطبیقی تنبیه بدنی زن در تفاسیر فریقین با توجه به ایه 34 سوره نساء
از جمله اموری که در نظام خانواده اتفاق میافتد، نافرمانی و سرکشی زن نسبت به شوهر است که در اصطلاح قرآن به آن نشوز میگویند. انگیزه های مختلفی از قبیل تحت فشار قرار دادن شوهر برای ارضای خواسته های تجمل گرایانه، امتیازات اقتصادی، میل به معاشرت با دیگران و ... میتواند سبب نشوز زن شود. در قرآن برای جلوگیری از نشوز زن از تنبیه بدنی سخن به میان آمده است. حال یکی از سؤالهای اساسی این است که تنبیه بد...
متن کاملبررسی فقهی تنبیه بدنی زوجه
واژۀ «ضرب» دارای معانی حقیقی و مجازی است. در قرآن و روایات و به تبع آن در متون فقهی، مسئلۀ «ضرب زوجه» بهعنوان یکی از ابزارهای تنبیه زن ناشزه که وظایف شرعی و عرفی خود را انجام نمیدهد، مطرح شده است. سؤال آنست که آیا از معنای حقیقی «ضرب» بهمعنای «زدن و تنبیه بدنی» که نظر مشهور فقهاست، استفاده کنیم یا از یکی از معانی مجازی آن یعنی «اعراض»؟ بر اساس روش اجتهادی، بیان ادلۀ احکام، کتب لغت، اقوال و ا...
متن کاملزن در نگاه معروف رصافی
چکیده: بسیاری از شاعران در اشعار خود بهنوعی به مقولهی زن پرداخته یا به آن اشارهای داشتهاند. طرز تلقی و نوع دیدگاه آنان به زن متأثر از دیدگاه عام حاکم بر جامعه و نیز تجربههای شخصیِ شاعر است. معروف عبدالغنی رصافی تقریباً تمام جوانب مشکلات اجتماعی زن را مطالعه کرده است. هرچند او به این مشکلات واقف بوده و تلاشی فراوان داشته تا زن را از قید و بندهای حاکم برهاند، اما محدودیتها مانع میشد تا پا را...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۷، شماره ۲۷-۲۸، صفحات ۸۴-۱۰۱
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023